Veckans ridpass

Tog inga direkta kort varken idag med Dolly eller igår med Waluette. Men är nöjd över båda passen :)

Idag med Dolly så tränade vi med bommar då det var för hårt i paddocken för att hoppa. Men vi tränade på avstånd i trav och galopp och att hålla rätt galopp över alla tre bommarna då hon gärna byter. Andra gången jag rider dockan så vi har ju lång väg framför oss men det känns som att det här kan bli riktigt bra! Trots att det var rätt kallt idag så blev både jag och dockan svettiga så det rök om oss ;) Får se ifall det blir någon träning över huvud taget nästa helg beroende på hur vädret i veckan blir och ifall det fryser på ännu mer. Men det märker vi då :)


Passet igår på Waluette kändes också bra. Ska börja på ett "kapitel" i ridningen nu som heter sits och balans och därför började vi med att ta av stiglädrerna från sadeln. De flesta lektioner i skolan fram till jullovet ska vi rida utan stigbyglar just för att få bättre sits och balans, det behövs! Hur som helst så var det första gången jag red Waluette men jag tyckte att vi klickade rätt bra och Sofia (ridlärare) tyckte att det såg riktigt fint ut :) Tränade på att driva och förhålla med endast hjälp av höfterna och sätet, alltså skulle vi bara låta benen hänga och tyglarna användes mycket mycket lite. Gjorde detta i skritt och trav på raka spår och volter. Gjorde sedan en timglas-övning runt koner med volter och lite galoppfattningar. Det jag skulle tänka på var att fortsätta vara avslappnad även ifall hästen spände sig då jag gärna själv spänner mig lite och hamnar då i obalans. Hoppas kunna rida denna fina häst fler gånger då hon trots sitt stela steg passade mig väldigt bra :3

Har tyvärr ingen bild men hon ser väl ut typ som en stoooor Dolly ;)


Xoxo Julia <3


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

likenobody.blogg.se

Mitt namn är Julia, jag är 15 år och bor hos min familj i en liten villa. Går i skolan och är precis som alla andra. Eller?

RSS 2.0